משלוחים חינם בקנייה מעל 1,000 ₪

צמחים מלאכותיים וקיימות סביבתית

שיתוף:

ההתמודדות הגלובלית מול אתגרים אקולוגיים משמעותיים, יצרה מודעות סביב הצורך החיוני בהטמעת שינויים ובחירה בחלופות במגוון סוגי תעשיות. בעולם העיצוב והנדסת הנוף קם פיתוח הצמחייה המלאכותית כאלטרנטיבה הממזערת השפעות סביבתיות שליליות הקשורות בצורת הגינון המסורתית. כאן במאמר נחקור את היתרונות הרבים של בחירה בצמחיה מלאכותית, נבדוק כיצד היא תורמת לקיימות סביבתית משופרת ונחשוף את תפקידה המשמעותי של צמחיה מלאכותית ביצירת עתיד ירוק יותר.

מגמת חיסכון במים

אחד היתרונות העיקריים של שימוש בצמחים מלאכותיים על פני גידול של צמחים אמיתיים הוא החיסכון המשמעותי במים. רובם המוחלט של הצמחים זקוק לאספקת מים באופן סדיר. חלק מהצמחים הם “שתיינים” וצורכים כמויות מים גדולות כך שגינון יעיל עשוי לגבות כמויות אדירות של מים בהתאם לסוג הצמח ולגודל הגינה. בתקופה בה המחסור הגובר במים גורם לחשש כבד ולניסיונות להמציא פתרונות, צמחייה מלאכותית מהווה מענה אידאלי – היא מייתרת את הצורך באספקה סדירה ומפחיתה את רמת צריכת המים. כך היא מקדמת ערכים של חיסכון ומסייעת בקידום שיטות ניהול אחראיות של משאב המים.

צמחים מלאכותיים וקיימות סביבתית 

שימוש מופחת בחומרי הדברה

כדי להגן על צמחים טבעיים ממזיקים וממחלות שונות, נעזר תחום הגינון באמצעי הדברה שונים ש”תרומתם” לזיהום הקרקע והמים אינה מבוטלת. צמחיה מלאכותית מאפשרת להימנע משימוש בחומרי הדברה כימיים ובכך מצמצמת את ההשפעה הסביבתית השלילית של חשיפת האדמה, הצומח והחי לחומרים בלתי ידידותיים לסביבה. 

צמצום פעולות הגורמות לזיהום אוויר

יתרון זה הוא יתרון עקיף, אך בפרספקטיבה רחבה יש לו השפעה משמעותית על כדור הארץ. הצמחייה הטבעית דורשת תחלופה גבוהה וכוללת פעולות לגידול, הובלה ושימור הצמחים – פעולות אלו כרוכות בצריכת אנרגיה משמעותית וממילא – לפליטת גזי חממה. צמחייה מלאכותית לעומת זאת, בעלת השפעה סביבתית שלילית מופחתת, זאת בהתאם לתהליך ייצור הדורש פחות משאבים בהשוואה לטיפול ותחזוקת צמחים מקוריים. כך נראה כי שילוב של צמחייה מלאכותית בעולמות העיצוב והגינון עשויה לתרום למאמץ העולמי בהתמודדות עם שינויי האקלים ומזעור פליטת פחמן.

מזעור הרס מערכות אקולוגיות

הגינון המסורתי דורש כמויות אדירות של אדמה לעיבוד מה שמוביל לאובדן והרס של מערכות אקולוגיות שונות לצד צורך בבירוא יערות. הצמחייה המלאכותית מטבעה אינה צורכת שטחי אדמה גדולים ובאופן טבעי מגנה על בתי גידול טבעיים ומשמרת מערכות ביולוגיות חיוניות שונות. כך ניתן לפעול לשמירה על היקום מבלי לפגוע בנוף אסתטי מושלם.

צמצום הסיכון לזיהומי מים

השימוש בחומרי דישון להשבחת הצמחייה הטבעית הוא אחד מהגורמים המשמעותיים לזיהום של מערכות מים. לזיהומי מים השלכות אקולוגיות רחבות היקף לצד הסיכון לחשיפה למים מזוהמים על ידי האדם והחי. נוסף על כך, כפי שכבר ציינו, גם חומרי הדברה עלולים לזהם מאגרי מים ולהוות סכנה לצומח ולשאר האורגניזמים באזור. צמחייה מלאכותית שאינה נדרשת לשימור ודישון מהווה אם כן פתרון יעיל למזעור רמת הסיכון בשימוש בחומרי הדברה ודישון.

ירוק זה הצבע שלי

מחזור. מי מאיתנו לא שמע על נפלאות המחזור?! מיכליות המחזור המוצבות בשכונות מגורים מעודדות השלכת בקבוקים ופחיות לצורך מחזורן ולהפחתת כמות הפסולת המזהמת. הידעתם? לא רק בקבוקים ניתן למחזר, גם עציצים ברי קיימא עשויים להפיק תועלת אקולוגית משמעותית באמצעות מחזור שלהם בתום תקופת השימוש. אין ספק כי מחזור צמחייה מלאכותית מהווה פעילות חשובה לקידום ערכי קיימות.

שימוש במינימום צריכה אנרגטית

כחלק מתהליך הפוטוסינתזה בחיי הצמח, הוא נדרש לתאורה מדויקת. בהעדר תנאי אור טבעיים, תידרש אספקת אור מלאכותית מוגברת, כך בחללים פנימיים יהיה צורך להשתמש בנורות חשמל נוספות ולהגביר את צריכת האנרגיה. צמחיה מלאכותית לעומת זאת, אינה נדרשת לתנאי תאורה מיוחדים מה שמאפשר חיסכון באנרגיה וממילא – הפחתה בפליטת גזי החממה ושימור האנרגיה.

צמחים מלאכותיים וקיימות סביבתית

יתרונות נוספים

קיימים יתרונות נוספים על פני אלו המלאכותיים המגדירים את הצמחייה המלאכותית כאופציה אופטימלית לעיצוב חללי פנים וחוץ:

מניעת אלרגיות

רבים מהאוכלוסייה סובלים מאלרגיות כתוצאה מחשיפה לגורמים שונים וביניהם: צמחים, פרחים ופירות. בגידול צמחייה אמיתית, בייחוד באזורי פנים, קיים סיכון לחשיפה לאלרגנים על ידי אנשים רגישים, מה שעלול לגרום לתופעות לוואי בלתי נוחות בעליל עד לתגובות מסכנות חיים. באמצעות שילוב של צמחייה מלאכותית בעיצוב חללים, ניתן למנוע חשיפה לאלרגיות ולהנות מיופי של פריחה ללא נטילת סיכונים מיותרים.

גמישות והתאמה לסביבה מאתגרת

בנוסף ליתרונות הסביבתיים של גינה מלאכותית, הצמחייה העשויה מסיבים סינטטיים מאפשרת גמישות בעיצוב החלל. כך גם באזורים עם חשיפה מוגבלת לאור טבעי ומינימום אמצעי תאורה וכן ללא גישה לנקודות השקיה – ניתן לגדל גינה מלבלבת ולהנות מרווחה נפשית המושפעת מסביבה המשלבת כל צמחייה באשר היא.

כך יוצא שלא משנה אם מזג האוויר באזורכם אינו מתאים לגידול צמחים שונים או שאתם מעוניינים לעצב משרד עם תאורת פנים עמומה – צמחים מלאכותיים ישתלבו בנוף בטבעיות רבה וימקסמו את הנראות בחלל ואת מצב הרוח.

חיסכון בעלויות לטווח הארוך

בעוד שההשקעה הראשונית ברכישת עציצים או בעיצוב גינה מלאכותית עשויה להיות גבוהה בהשוואה לקנייה של צמחי אמיתיים, בטווח הארוך צמחיה מלאכותית אינה כוללת הוצאות שוטפות כגון השקיה, דישון ותחלופה של צמחים. יתר על כן, צמחיה מלאכותית שומרת על מראה מושלם לתקופה ממושכת ומפחיתה את הצורך בטרחה סביב תחזוקה וטיפוח. חיסכון בעלויות אלו הופך את הרכישה של צמחים מלאכותיים לבחירה כלכלית נבונה המאפשרת לפרטיים ולעסקים להנות מסביבה משגשגת בלי להתחייב לתשלום סכומים גבוהים לאורך תקופה ארוכה.

×